hoe is the carbage run ontstaan?

beter goed gejat dan slecht verzonnen

The Carbage Run is op dit moment de grootste straatrally van Europa. Maar hoe is het eigenlijk ontstaan? En wat is er de afgelopen jaren allemaal gebeurd?

2008
We kunnen er een heel mooi verhaal van maken maar het concept van the Carbage Run is simpelweg gejat. Het concept van The Carbage Run is gebaseerd op de in Engeland zeer populaire “Banger Rally’s” die daar al sinds 2002 bestaan. The Carbage Run heeft op basis van dit concept een eigen draai gegeven aan dit bestaande fenomeen. In het Verenigd Koninkrijk zijn er inmiddels tientallen van dit soort tochten die allemaal als overeenkomst hebben dat de waarde van de auto’s aan een maximum is gebonden. In 2008 deed Bram Eigenraam (organisator) mee aan één van deze Britse Banger Rally’s. Na een fantastische week te hebben gehad bleek bij terugkomst in Nederland na enig onderzoek dat een rally met oude barrels eigenlijk nog niet bestond in Nederland. Het idee was geboren, de naam werd verzonnen, de website werd gebouwd, de inschrijving werd geopend en dat was het begin van the Carbage Run!

2009
Op 13 juli 2009 ging de allereerste Carbage Run van start vanaf het Wilhelminaplein in Hardenberg. Er verschenen 64 auto’s aan de start met deelnemers uit het hele land. Bij de start in Hardenberg was een groot scala aan media aanwezig. ’s Avonds werd de start uitgezonden op zowel RTL4 als SBS6 en de volgende dag verschenen er foto’s in alle landelijke dagbladen. Onder de deelnemers een team van weekblad Panorama die een artikel plaatsten van maar liefst 7 pagina’s. De eerste editie van the Carbage Run was niet alleen een feit, the Carbage Run was ook in één keer landelijk bekend!
De route in 2009 ging van Hardenberg naar Praag, Siofok, Venetië, Pisa en Monaco.

2010
Na de overweldigende media-aandacht en de vele enthousiaste reacties kon het natuurlijk niet zo zijn dat het bij deze ene editie van the Carbage Run zou blijven. Er werd een nieuwe route bedacht: Hardenberg, Berlijn, Wroclaw, Bratislava, Villach, Bardolino. De inschrijving ging open en op 19 juli 2010 gingen er maar liefst 200 auto’s van start! Ook dit jaar was er wederom geen gebrek aan media-aandacht waardoor the Carbage Run nóg bekender werd en de vraag naar een volgende editie ook groter werd. Nou, nog maar een keer dan!

2011
Er werd besloten om de editie van 2011 een hele andere kant op te laten rijden: het hoge Noorden! De route ging van Hardenberg naar Kopenhagen, Vänersborg, Lillehammer, Bergen en Oslo. Het maximum aantal deelnemers was gesteld op 250 auto’s en de inschrijving zat snel vol. Op 25 juli 2011 was de start gepland van de derde editie van the Carbage Run. Op vrijdag 22 juli sloeg het noodlot toe en pleegde Anders Breivik de beruchte gruweldaden op het eilandje Utøya en in de stad Oslo, de stad waar the Carbage Run een week later zou eindigen. Wat nu te doen? In overleg met de Nederlandse Ambassade in Oslo is er besloten om toch (in aangepaste vorm) van start te gaan. Alle auto’s werden voorzien van teksten met deelnemingsbetuigingen in het Noors. Daarnaast werden alle voorwerpen en uitingen die te maken hadden met geweld, wapens etc. van alle auto’s verwijderd bij de start. Ondanks de mineurstemming in Noorwegen en de indruk die de rit langs het eilandje Utøya heeft gemaakt op de deelnemers mochten we spreken van een mooie editie. Toen in het weekend na de rally in een parkeergarage in Oslo een luchttank op het dak van een van de deelnemende auto’s werd aangezien voor een bom, werd die parkeergarage en de gehele straat ontruimd. Alle Nederlandse media doken er bovenop en wederom kwam the Carbage Run landelijk in het nieuws.
Ook kreeg the Carbage Run in 2011 voor het eerst te maken met een wachtlijst. Een hele lange wachtlijst zelfs. Omdat er meer vraag dan aanbod was, werd er besloten een extra editie te organiseren, maar dan wel een iets uitdagender editie, door de sneeuw! De Winter Editie werd gelanceerd en dat bleek een schot in de roos.
Niet alleen werd er een extra editie gelanceerd, ook werd er besloten de Zomer Editie flink te vergroten, van 250 naar 500 auto’s. Ook werd er besloten een heuse Carbage Run Camping te gaan bouwen  op alle finishlocaties langs de route.
In september 2011 ging de inschrijving open voor de zomer editie van 2012. Enige tijd later waren er maar liefst 500 auto’s met een totaal van 1.500 deelnemers ingeschreven en ontstond er zelfs dit keer alweer een wachtlijst. The Carbage Run was op dat moment in één klap de grootste straatrally van Europa!

2012
Op 13 februari ging de eerste Winter Editie van the Carbage Run van start. Vanuit de Evenementenhal in Hardenberg ging de route naar Freiburg, Davos, Sölden, Cortina d’Ampezzo en Kirchberg in Tirol. Een heuse sneeuwstorm onderweg en het veelvuldige gebruik van de sneeuwkettingen maakten de eerste Winter Editie tot een groot succes en daarmee ook voor herhaling vatbaar.
Achter de schermen was de organisatie van the Carbage Run ondertussen uitgegroeid van een hobby naar een evenementenbedrijf en die groei bleek nog lang niet ten einde te zijn.
Op Maandag 9 juli gingen er 500 auto’s van start vanuit Hardenberg naar Dresden, Krakow, Budapest, Rijeka en Salzburg. En ook the Carbage Run Camping was een feit. Maar liefst 1.200 deelnemers maakten hier gebruik van tijdens de run.
In september ging de inschrijving voor de zomer editie van 2013 open en binnen 24 uur zat deze vol. Het maximum werd voor eens en voor altijd gezet op 500 auto’s. Maar omdat de wachtlijsten ook groter werden kwam er een editie bij: Carbage Run op de Brommer! In november 2012 ging de inschrijving voor de Brommer Editie open.

2013
Op 28 januari ging de tweede Winter Edition van the Carbage Run van start. Vanuit Hardenberg voerde de route naar Ulm, St.Anton am Arlberg, Zell am See, Ljubljana en Kirchberg in Tirol. Net als 4 jaar eerder waren ook de mannen van weekblad Panorama er weer bij. Het resultaat was een spectaculair artikel van 6 pagina’s in Nederlands’ grootste mannenblad. Ondanks een stuk minder sneeuw dan het jaar ervoor waren de foto’s in het artikel toch spectaculair te noemen.
Op 8 juli 2013 ging de Zomer Editie van the Carbage Run van start die vanuit Hardenberg via Mengen, Turijn, Camargue en Andorra naar Barcelona voerde. Ook dit keer 500 auto’s en natuurlijk wederom the Carbage Run Camping!
En toen op 26 augustus 2013 ging de eerste Brommer Editie van the Carbage Run van start. In 5 dagen op een brommer van max. 500 Euro naar Praag. Dat bleek een pittige maar fantastische tocht! Ook dit bleek een succes en daarom is besloten om de Brommer Editie te laten groeien van 160 naar 300 brommers in 2014, alleen start de editie dan in Hoek van Holland met als eindpunt Edinburgh, Schotland.
In augustus werd de inschrijving voor de zomer editie van 2014 geopend. Daarbij werden alle records gebroken: binnen 33 minuten was de inschrijving helemaal ramvol!

2014
Zowel de Winter Editie naar Kirchberg, alsook de Zomer Editie door Oekraïne waren een daverend succes. Vervolgens werden er twee nieuwe records verbroken: de inschrijving voor de Winter Editie van 2015 was in slechts 20 minuten volledig uitverkocht. De Zomer Editie van 2015 deed daar nog een schepje bovenop en was binnen 1 minuut helemaal vol!
In het voorjaar werd in Denemarken een nieuw bedrijf opgericht. De Deense versie van the Carbage Run. Speciaal gericht op de Deense markt. Deze editie zal in 2015 voor het eerst gereden worden.

2015
De vierde Winter Editie werd in Februari gereden en deze keer niet naar Oostenrijk maar voor het eerst naar Scandinavië. De start van de Winter Editie 2015 kende ook een nieuwe startplaats: in het Drentse Emmen was het stadion de plek waar het avontuur begon. Door de overvloed aan deelnemers en het snelle uitverkopen van de inschrijving is besloten om in het vervolg te gaan loten. De Winter Edition 2016 is de eerste editie waarbij de inschrijving op basis van loting gebeurt. Van 6 t/m 10 juli vond de 7e Zomer Editie van the Carbage run plaats. Vanuit Gorinchem vertrokken 550 auto’s met daarin ruim 1.700 deelnemers naar Engeland. Voor het eerst in de geschiedenis werd er een overtocht gemaakt met de ferry. Maar liefst 5 schepen moesten daar aan te pas komen. De run doorkruiste vervolgens Engeland, Wales en Schotland met de finish na vijf dagen in Aberdeen. Ook werd in 2015 voor het eerst een stap gezet naar het uitrollen van the Carbage run in het buitenland. Denemarken was als eerst aan de beurt. In de laatste week van juli werd er een Carbage run speciaal voor Denen georganiseerd. De eerste Deense editie ging met 100 auto’s op pad en was een doorslaand succes. Dus ook de Denen zullen nog vele jaren mee kunnen doen aan deze barrelrally. Eind augustus werd de derde brommer editie gereden. Vanuit het FC Emmen Stadion in twee dagen naar Kiel. Vanaf daar met de ferry naar het Zweedse Göteborg en vervolgens in drie dagen naar eindpunt Oslo. In september opent de inschrijving voor de Zomer Editie 2016 naar Bosnië/Kroatië. Ook hiervoor is een loting noodzakelijk. Door de enorme animo wil de organisatie van the Carbage run het voor iedereen zo eerlijk mogelijk maken en alle runners een gelijke kans geven op deelname.