Skip to content Skip to footer

Historie

The Carbage Run is op dit moment de grootste straatrally van Europa. Maar hoe is het eigenlijk ontstaan? En wat is er de afgelopen jaren allemaal gebeurd?

We kunnen er een heel mooi verhaal van maken maar het concept van the Carbage Run is simpelweg gejat. Het is gebaseerd op de in Engeland zeer populaire “Banger Rally’s” die daar al sinds 2002 bestaan. The Carbage Run heeft op basis van dit concept een eigen draai gegeven aan dit bestaande fenomeen.

In 2009 werd de eerste Carbage run gereden en was toen de eerste barrel rally van Nederland. Ook al is the Carbage run in Nederland ontstaan, de populariteit heeft zich inmiddels over een groot deel van Europa verspreid. Zo worden er in verschillende landen Carbage runs georganiseerd en hoef je in Europa bijna nergens meer uit te leggen wat the Carbage run is. Ondertussen is the Carbage run in Nederland zelf ook al weer vele malen gekopieerd, maar nog nooit geëvenaard: het is nog altijd (verreweg) de grootste en gekste Road Trip ter wereld.

  • Op 13 juli 2009 ging de allereerste Carbage Run van start vanaf het Wilhelminaplein in Hardenberg. Er verschenen 64 auto’s aan de start met deelnemers uit het hele land. Bij de start in Hardenberg was een groot scala aan media aanwezig. ’s Avonds werd de start uitgezonden op zowel RTL4 als SBS6 en de volgende dag verschenen er foto’s in alle landelijke dagbladen. Onder de deelnemers een team van weekblad Panorama die een artikel plaatsten van maar liefst 7 pagina’s. De eerste editie van the Carbage Run was niet alleen een feit, the Carbage Run was ook in één keer landelijk bekend!
    De route in 2009 ging van Hardenberg naar Praag, Siofok, Venetië, Pisa en Monaco.

  • Na alle media-aandacht en de vele enthousiaste reacties kon het natuurlijk niet zo zijn dat het bij deze ene editie van the Carbage Run zou blijven. Er werd een nieuwe route bedacht: Hardenberg, Berlijn, Wroclaw, Bratislava, Villach, Bardolino. De inschrijving ging open en op 19 juli 2010 gingen er maar liefst 200 auto’s van start! Ook dit jaar was er wederom geen gebrek aan media-aandacht waardoor the Carbage Run nóg bekender werd en de vraag naar een volgende editie ook groter werd. Nou, nog maar een keer dan!

  • Er werd besloten om de editie van 2011 een hele andere kant op te laten rijden: het hoge Noorden! De route ging van Hardenberg naar Kopenhagen, Vänersborg, Lillehammer, Bergen en Oslo. Het maximum aantal deelnemers was gesteld op 250 auto’s en de inschrijving zat snel vol. Op 25 juli 2011 was de start gepland van de derde editie van the Carbage Run. Op vrijdag 22 juli sloeg het noodlot toe en pleegde Anders Breivik de beruchte gruweldaden op het eilandje Utøya en in de stad Oslo, de stad waar the Carbage run een week later zou eindigen. Wat nu te doen? In overleg met de Nederlandse Ambassade in Oslo is er besloten om toch (in aangepaste vorm) van start te gaan. Alle auto’s werden voorzien van teksten met deelnemingsbetuigingen in het Noors. Daarnaast werden alle voorwerpen en uitingen die te maken hadden met geweld, wapens etc. van alle auto’s verwijderd bij de start. Ondanks de mineurstemming in Noorwegen en de indruk die de rit langs het eilandje Utøya heeft gemaakt op de deelnemers mochten we spreken van een mooie editie. Toen in het weekend na de rally in een parkeergarage in Oslo een luchttank op het dak van een van de deelnemende auto’s werd aangezien voor een bom, werd die parkeergarage en de gehele straat ontruimd. Alle Nederlandse media doken er bovenop en wederom kwam the Carbage run landelijk in het nieuws.
    Ook kreeg the Carbage run in 2011 voor het eerst te maken met een wachtlijst. Een hele lange wachtlijst zelfs. Omdat er meer vraag dan aanbod was, werd er besloten een extra editie te organiseren, maar dan wel een iets uitdagender editie, door de sneeuw! De Winter Editie werd gelanceerd en dat bleek een schot in de roos.
    Niet alleen werd er een extra editie gelanceerd, ook werd er besloten de Zomer Editie flink te vergroten, van 250 naar 500 auto’s. Ook werd er besloten een heuse Carbage run Camping te gaan bouwen  op alle finishlocaties langs de route.
    In september 2011 ging de inschrijving open voor de zomer editie van 2012. Enige tijd later waren er maar liefst 500 auto’s met een totaal van 1.500 deelnemers ingeschreven en ontstond er zelfs dit keer alweer een wachtlijst. The Carbage run was op dat moment in één klap de grootste straatrally van Europa!

  • Op 13 februari ging de eerste Winter Editie van the Carbage run van start. Vanuit de Evenementenhal in Hardenberg ging de route naar Freiburg, Davos, Sölden, Cortina d’Ampezzo en Kirchberg in Tirol. Een heuse sneeuwstorm onderweg en het veelvuldige gebruik van de sneeuwkettingen maakten de eerste Winter Editie tot een groot succes en daarmee ook voor herhaling vatbaar.
    Achter de schermen was de organisatie van the Carbage run ondertussen uitgegroeid van een hobby naar een evenementenbedrijf en die groei bleek nog lang niet ten einde te zijn.
    Op Maandag 9 juli gingen er 500 auto’s van start vanuit Hardenberg naar Dresden, Krakow, Budapest, Rijeka en Salzburg. En ook the Carbage Run Camping was een feit. Maar liefst 1.200 deelnemers maakten hier gebruik van tijdens de run.
    In september ging de inschrijving voor de zomer editie van 2013 open en binnen 24 uur zat deze vol. Het maximum werd voor eens en voor altijd gezet op 500 auto’s. Maar omdat de wachtlijsten ook groter werden kwam er een editie bij: Carbage run op de Brommer! In november 2012 ging de inschrijving voor de Brommer Editie open.

  • Op 28 januari ging de tweede Winter Edition van the Carbage run van start. Vanuit Hardenberg voerde de route naar Ulm, St.Anton am Arlberg, Zell am See, Ljubljana en Kirchberg in Tirol. Net als 4 jaar eerder waren ook de mannen van weekblad Panorama er weer bij. Het resultaat was een spectaculair artikel van 6 pagina’s in Nederlands’ grootste mannenblad. Ondanks een stuk minder sneeuw dan het jaar ervoor waren de foto’s in het artikel toch spectaculair te noemen.
    Op 8 juli 2013 ging de Zomer Editie van the Carbage run van start die vanuit Hardenberg via Mengen, Turijn, Camargue en Andorra naar Barcelona voerde. Ook dit keer 500 auto’s en natuurlijk wederom the Carbage Run Camping!
    En toen op 26 augustus 2013 ging de eerste Brommer Editie van the Carbage run van start. In 5 dagen op een brommer van max. 500 Euro naar Praag. Dat bleek een pittige maar fantastische tocht! Ook dit bleek een succes en daarom is besloten om de Brommer Editie te laten groeien van 160 naar 300 brommers in 2014, alleen start de editie dan in Hoek van Holland met als eindpunt Edinburgh, Schotland.
    In augustus werd de inschrijving voor de zomer editie van 2014 geopend. Daarbij werden alle records gebroken: binnen 33 minuten was de inschrijving helemaal ramvol!

  • Zowel de Winter Editie naar Kirchberg, alsook de Zomer Editie door Oekraïne waren een daverend succes. Vervolgens werden er twee nieuwe records verbroken: de inschrijving voor de Winter Editie van 2015 was in slechts 20 minuten volledig uitverkocht. De Zomer Editie van 2015 deed daar nog een schepje bovenop en was binnen 1 minuut helemaal vol!
    In het voorjaar werd in Denemarken een nieuw bedrijf opgericht. De Deense versie van the Carbage run. Speciaal gericht op de Deense markt. Deze editie zal in 2015 voor het eerst gereden worden.

  • De vierde Winter Editie werd in Februari gereden en deze keer niet naar Oostenrijk maar voor het eerst naar Scandinavië. De start van de Winter Editie 2015 kende ook een nieuwe startplaats: in het Drentse Emmen was het stadion de plek waar het avontuur begon. Door de overvloed aan deelnemers en het snelle uitverkopen van de inschrijving is besloten om in het vervolg te gaan loten. De Winter Edition 2016 is de eerste editie waarbij de inschrijving op basis van loting gebeurt. Van 6 t/m 10 juli vond de 7e Zomer Editie van the Carbage run plaats. Vanuit Gorinchem vertrokken 550 auto’s met daarin ruim 1.700 deelnemers naar Engeland. Voor het eerst in de geschiedenis werd er een overtocht gemaakt met de ferry. Maar liefst 5 schepen moesten daar aan te pas komen. De run doorkruiste vervolgens Engeland, Wales en Schotland met de finish na vijf dagen in Aberdeen. Ook werd in 2015 voor het eerst een stap gezet naar het uitrollen van the Carbage run in het buitenland. Denemarken was als eerst aan de beurt. In de laatste week van juli werd er een Carbage run speciaal voor Denen georganiseerd. De eerste Deense editie ging met 100 auto’s op pad en was een doorslaand succes. Dus ook de Denen zullen nog vele jaren mee kunnen doen aan deze barrelrally. Eind augustus werd de derde brommer editie gereden. Vanuit het FC Emmen Stadion in twee dagen naar Kiel. Vanaf daar met de ferry naar het Zweedse Göteborg en vervolgens in drie dagen naar eindpunt Oslo. In september opent de inschrijving voor de Zomer Editie 2016 naar Bosnië/Kroatië. Ook hiervoor is een loting noodzakelijk. Door de enorme animo wil de organisatie van the Carbage run het voor iedereen zo eerlijk mogelijk maken en alle runners een gelijke kans geven op deelname.

  • In 2016 werden er drie Nederlandse edities van the Carbage run gereden:
    – Winter editie 2016 (Gorinchem, Basel, Turijn, Avignon, Toulouse, Andorra). Hieraan hebben 300 auto’s met daarin ruim 800 runners deelgenomen.
    – Zomer editie 2016 (Gorinchem, Lahr/Schwarzwald, Bolzano, Ljubljana, Banja Luka, Istrië). Dit was de eerste keer dat the Carbage run door Bosnië is gereden. Aan deze editie deden 550 auto’s mee.
    – Brommer editie 2016 (Venray, Malmedy, Veckring, Vogezen, Jura, Lyon). 300 brommers reden in 2016 van Venray naar Frankrijk.

    In 2016 werd ook de derde Scandinavische editie van the Carbage run gehouden en vond er voor de allereerste keer een Duitse Carbage run plaats. Deze ging van start vanuit Dresden met maar liefst 250 auto’s en zo’n 700 deelnemers.

  • 2017 was een bijzonder jaar waarin alle edities van the Carbage run buiten Nederland zijn gestart.
    De winter editie ging in 2017 voor de tweede keer naar Scandinavië. Om dit keer zoveel mogelijk sneeuw te zien en de eerste saaie snelwegdag over te slaan, vond de start in Kopenhagen plaats. Vervolgens ging de route langs Oslo, Bergen, Hamar, Sundsvall en eindige in Stockholm. Ook dit keer hebben er 300 voertuigen deelgenomen.
    Zomer editie 2017 heeft in één klap drie nieuwe landen toegevoegd aan het repertoire van the Carbage run. Dit was de eerste road trip naar de Baltische Staten: Estland, Letland en Litouwen. De 550 deelnemende auto’s vertrokken vanuit het Duitse Meppen waar Hennie van der Most het startschot gaf voor de 9e zomer editie van the Carbage run.
    Het seizoen werd afgesloten met een Brommer editie waar dit jaar maar liefst 400 Carbage runners aan hebben deelgenomen. De start was in het Duitse Kassel en na een prachtige tocht door Duitsland en Tsjechië kwamen de deelnemers uiteindelijk in Slowakije uit, Bratislava om precies te zijn.

  • In 2018 werd de 10e Zomer editie van the Carbage run georganiseerd. En dat moest natuurlijk gevierd worden!
    Ter gelegenheid van dit jubileum werd er een speciale editie georganiseerd in 2018. Een editie waarvoor de inschrijving een keer niet door loting plaatsvond. Iedereen kon inschrijven. En dat hebben we geweten! Binnen 48 uur werd de inschrijving gesloten om dat het maximum van 1.000 auto’s werd behaald. En daarmee is the Carbage run nu de grootste straatrally ter wereld.

  • 2019 is het jaar waarin zowel de zomer als winter editie naar Scandinavië gingen. Het werd ook het jaar waarin we het aantal teleurstellingen zagen stijgen. Het maximaal aantal deelnemers voor de Zomer editie ging van 1.000 auto’s voor de jubileum-editie-2018 terug naar 500 teams. Het aantal inschrijvingen voor de loting nam echter toe. Dit heeft de organisatie doen besluiten om het roer om te gooien. De loting is afgeschaft en er worden volgend seizoen maar liefst 2 winter edities en 2 zomer edities georganiseerd.

  • In Januari en Februari werd er een Winter editie gereden. Een naar de Alpen en een door Scandinavië.
    Daarna sloeg het Coronavirus toe en de rest van het jaar zijn er helaas geen Carbage runs meer gereden. De Coronapandemie was een zware periode voor the Carbage run en alle edities t/m augustus 2021 zijn geannuleerd of verplaatst naar een latere datum.

  • Brommer editie is de enige editie die gehouden werd in 2021. Met 350 brommers reden van Maastricht naar Marseille in 5 dagen door Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk.

  • Het jaar dat bijna alles weer mocht: maar liefst 2 winter edities, 2 zomer edities en een brommer editie werden er gereden. Vanwege de nog geldende Coronabeperkingen werd een van de Winter edities verplaatst naar Zweden; het land waar alles nog mocht en kon. De tweede Winter editie heeft zelfs de Poolcirkel aangetikt.
    In week 27 (begin juli) zou de Zomer editie naar Oekraïne gaan. Maar door de oorlog in dat land is deze editie omgedoopt tot “editie Oostblok”. Oekraïne werd in geruild voor Hongarije en de rest van de road trip door Slowakije, Hongarije en Polen bleef hetzelfde. Eind augustus ging de tweede Zomer editie door Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Bosnië, en Montenegro. Het seizoen werd afgesloten met de Brommer editie door Tsjechië, Polen en Slowakije.

  • Voor het eerst ging de Winter editie dit jaar naar het Oosten: door het Tsjechische Reuzengebergte en de Hoge Tatra in Slowakije. Start en finish in Duitsland en tussendoor ook nog een mooie route door Polen. Sneeuw genoeg dit seizoen en dat was natuurlijk in Noorwegen niet anders, daar ging de tweede winter editie naartoe. In de Zomer hebben we twee landen bezocht waar the Carbage run nog nooit eerder was geweest: een zomer editie naar Roemenië in Juli en een zomer editie naar Portugal in Augustus. In september werd de 10e Brommer editie gereden: door de Benelux, Duitsland en Frankrijk.